Jaguar XF se objevil na silnicích před osmi lety a velkým průlomem bylo tehdy zařazení dieselového motoru. Tenkrát to byl ovšem třílitrový šestiválcový turbomotor o objemu 2993 cm3. Kdo by před lety tušil, že v roce 2012 se nabídka rozšíří dokonce o první čtyřválcový diesel pod kapotou Jaguaru, a to motor o objemu 2,2 l. To vše ale není nic proti letošní novince: druhá generace modelu XF přijíždí s dvoulitrem Ingenium z vlastní produkce JLR, který může mít výkon až 180 koní.
Ve srovnání s naftovým šestiválcem první generace XF to zní skoro neuvěřitelně. Tehdejší třílitr, který jsme testovali v roce 2011, poskytoval výkon 211 koní a točivý moment 450 Nm. Současný dvoulitr nabízí 180 koní a maximální točivý moment je jen o malinko nižší – 430 Nm. Jak se vypořádá s rozměrným vozem, který délkou atakuje pět metrů a i přes radikální odtučňovací kúru má v technickém průkazu zapsanou hmotnost 1780 kg?
Do pětimetrové délky mu chybí 4,5 cm a oproti první generaci je o necelý centimetr kratší. Ubral trochu na šířku i na délku, výrazně se ale prodloužil rozvor, a to o 51 mm. To je dost na to, abychom mohli očekávat, že se znatelně zvětší prostor pro cestující vzadu, kteří si u minulé generace zrovna moc vyskakovat nemohli. Nárůst o 15 mm místa pro nohy a 24 mm pro kolena se rozhodně hodí a lépe si pohoví i vyšší postavy – pro hlavu je tu o 2,7 cm navíc. Přesto si dokázal model XF zachoval štíhlou siluetu se svažující se střechou ve stylu kupé. Právě tyto dynamické tvary mu totiž vynesly vavříny už při uvedení první generace, kdy sportovní limuzína XF posbírala víc než osmdesát různých cen, a to nejen za design.
Na první pohled se zdá, že vzhled přídě změnila především nová světla, která využívají LED diodové technologie a jejich poznávacím znamením je otevřené písmeno „J“. Znalec však okamžitě zaregistruje o mnoho větší mřížku chladiče, která má u testovaného auta černou barvu a uprostřed nové logo na červeném podkladu. Sebevědomý výraz dodává ostřeji tvarovaný přední nárazník testovaného modelu R-Sport. Na zádi nesmí chybět velká chromovaná kočka, lišta protínající linii svítilen se ale zúžila, stejně tak světlomety, které jsou protáhlejší a hlavně jejich horní část nad lištou výrazně nižší. Sportovní naladění dotvářejí černě lakovaná 19 palcová kola s červeným logem uprostřed a nízkoprofilové pneumatiky Pirelli Sottozero 245/40.
Novinkou je také platforma, kterou Jaguar použil již u modelu XE. Právě její využití pro větší vozy je důvodem pro volbu komplikovanějšího zavěšení kol na zadní nápravě Integral Link a na přední dvojitých příčných ramen. Karoserie je výrazně odlehčená, celkově pak vůz ubral na hmotnosti až 190 kg. Za vším stojí masivní využití hliníku, který také přispěl ke zvýšení torzní tuhosti až o 28 procent.
V interiéru si XF zachovává tvář aktuálních Jaguárů, najdete tu i známý kruhový volič automatické převodovky ZF, který vyjíždí při nastartování z masivní středové konzoly. Malý kožený volant padne dobře do ruky, kožené sedačky s výrazným bočním vedením poskytují pevnou oporu pro dynamickou jízdu. V testované verzi se přístrojový štít skládá z dvou velkých kruhových ukazatelů s nastavitelným displejem uprostřed, přičemž výhled na ně i možnosti nastavení infodispleje jsou výborné. Méně chvály si zaslouží středový dotykový displej infotainmentu, který by vzhledem k prémiovosti značky mohl mít trochu propracovanější grafiku, což je patrné hlavně při zobrazení mapy navigace. Zavazadelník, jemuž lze vytknout snad jen trochu robustní vzpěry otevíracího mechanismu víka kufru, má objem slušných 540 l a je dost dlouhý i pro převážení větších zavazadel, limitující je tu jen přístup do kufru, který je u sedanů tradičně trochu složitější.
V ústředí zájmu je ale tentokrát především pohonná jednotka, tedy nový turbodiesel z vlastní produkce. Jeho výkon 180 koní je pro svižnou dálniční jízdu dostačující a nebudete mít problémy ani při nutnosti rychlé akcelerace. Limity se projeví pouze při prudkém stoupání, kdy už o sobě dává motor dost vědět, zatímco při běžné jízdě je díky perfektnímu odhlučnění kabiny téměř neslyšitelný. Je ale potěšitelné, že i přes testování, které mělo prověřit spíš sportovní geny tohoto vozu, než jednotvárnou jízdu po dálnici, se nakonec ukázala spotřeba pouhých 7,3 l/100 km, což je velmi hezký výsledek. Pro kombinovaný provoz pak Jaguar uvádí v tabulkách spotřebu 4,3 l/100 km. Při sportovní jízdě samozřejmě pocítíte délku vozu, díky níž se nehrne do zatáček jako čtyřmetrový hothatch, jinak je ale XF zábavné a řízení vám poskytuje dostatek zpětné vazby na to, abyste si jízdu užili. Jinak skvělá automatická osmistupňová převodovka ZF by při okreskovém slalomu mohla trochu zrychlit, můžete ale zvolit sportovní režim, případně řadit ručně páčkami, které jsou vzhledem k velikosti volantu výborně ergonomicky umístěné.
Jako každý prémiový sedan má i XF v nabídce široké spektrum asistenčních systémů, které pracují na základě stereokamery. K dispozici je adaptivní tempomat s asistencí pro jízdu v koloně, systém pro varování před opuštěním jízdního pruhu a asistentem pro udržení v pruhu, autonomní nouzové brzdění, čtení dopravních značek, asistenta dálkových světel a dalších. Některé, jako například asistent pro rozjezd do kopce nebo asistent pro jízdu v pruhu jsou již v základní výbavě.
Do ceníku přibyl nový stupeň výbavy E-Performance Business, takže model XF můžete mít od 999 000 korun. Testovaný R-Sport s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 180 koní a osmistupňovým automatem pak začíná v ceníku na 1 374 923 Kč.
Testovaný model:
motor: vznětový čtyřválec 1999 cm3
výkon: 132 kW/180 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 430 Nm při 1750 – 2500 ot./min.
rozměry: délka 4954 mm, šířka 1880 mm, výška 1457 mm
rozvor náprav: 2960 mm