Na autosalonu v Ženevě se v evropské premiéře představuje model Optima Plug-in Hybrid, vůbec první vůz Kia vybavený technologií pohonu Plug-in Hybrid. Na uvedení do prodeje si ale zákazníci počkají až na konec roku. Plug-in Hybrid nabízí vyšší kapacitu akumulátoru a delší dojezd na elektřinu než předchozí modely Optima Hybrid. Ujede až 44 kilometrů čistě na elektřinu s nulovými emisemi.
K pohonu slouží lithium-polymerový akumulátor o kapacitě 9,8 kWh v součinnosti s elektromotorem 50 kW, dovolujícím vozu jízdu čistě na elektřinu s dojezdem až 44 km rychlostí do 120 km/h. Srdcem hnacího ústrojí je zážehový čtyřválec Kia 2,0 litru ‘Nu’ GDI, jenž sám o sobě disponuje výkonem 156 k a nabídne točivý moment 189 Nm. Spalovací motor pracuje v součinnosti s elektromotorem a po vyčerpání kapacity baterií dovoluje dobíjení akumulátorů. Celkový systémový výkon hnacího ústrojí činí 205 k při 6000 ot/min, přičemž vůz díky elektromotoru dokáže na pokyny od akcelerátoru reagovat bez jakékoli prodlevy. Ve spojení s elektromotorem pak celkový točivý moment provedení Plug-in Hybrid činí 376 Nm již od 2300 ot/min. Výkon se přenáší prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky a elektromotoru 50 kW zabudovaného do převodového ústrojí, kde v provedení Optima Plug-in Hybrid nahrazuje tradiční měnič točivého momentu.
Model Optima Plug-in Hybrid nabídne akceleraci z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy, což je o 0,6 sekundy méně než u předchozí generace modelu Optima Hybrid s paralelním uspořádáním pohonu. Pro zavazadelník zůstane místo odpovídající objemu 307 litrů (dle metodiky VDA). Nový akumulátorový modul se ukryl za zadní sedadlo a do prostoru pro rezervní kolo. Díky hnacímu ústrojí typu plug-in mohli konstruktéři použít menší palivovou nádrž než u předchozího modelu Optima Hybrid (snížení objemu ze 65 na 55 litrů), nicméně i tak vůz nabízí akční rádius až 970 km (v kombinovaném režimu) na jednu nádrž.
Technologie pro úsporu a zpětné získávání energie v zájmu efektivního využití akumulátoru
Optima PHEV využívá řadu inovací ke zvýšení účinnosti akumulátorového modulu, stejně tak jako vyspělé systémy zpětného získávání energie a technologií na podporu řízení. Pomocí speciálního spínače na přístrojové desce může řidič volit ze dvou jízdních režimů EV – ‘HEV’ (Hybrid Electric Vehicle, tedy hybridní elektromobil) nebo ‘Charge Mode’ (Režim dobíjení). V režimu HEV je upřednostňována plně hybridní soustava pohonu a vůz může jet čistě na elektřinu, pokud to dovolí stav nabití akumulátoru. Tento režim dále dovoluje dobíjet akumulátor rekuperací s ohledem na co nejhospodárnější jízdu. V režimu dobíjení (Charge) se hybridní Plug-in pohonné ústrojí snaží vyváženým způsobem využívat akumulátor, elektromotor a spalovací motor formou hladkého spojení výkonu od elektromotoru a spalovacího motoru při intenzivnějším zapojení spalovacího motoru k pohonu vozidla.
Technologiemi využívanými pro úsporu energie z akumulátoru a její doplňování jsou rekuperační brzdění a nová funkce – pomocník pro jízdu setrvačností CGC (Coasting Guide Control). Ten v přímém napojení na navigaci může předvídat dopravní podmínky na trase a snížit spotřebu energie; dokáže též rozpoznávat příležitosti ke zpětnému získávání další elektrické energie při jízdě na volnoběh. CGC upozorňuje řidiče, kdy nastane vhodný okamžik sundat nohu z akceleračního pedálu a volně dojet na křižovatku při současném dobíjení akumulátoru s možností brzdit o něco později. Zároveň umožňuje využít hybný moment vozidla (dovolují-li to podmínky dopravy), aby řidič nemusel na křižovatce vůz zcela zastavit a následně se nehospodárně rozjíždět z místa. CGC při nastavení cíle cesty v navigaci funguje za rychlostí mezi 60 až 160 km/h; doporučení k jízdě setrvačností se zobrazují prostřednictvím ikonky na přístrojovém štítu.
KIA OPTIMA PLUG-IN HYBRID – TECHNICKÉ SPECIFIKACE (PRO EVROPSKÉ TRHY)
Motory
2,0 litru / 156 k GDI
Typ Řadový čtyřválec, atmosférické plnění
Zdvihový objem 2,0 litru, 1999 cm3
Max. výkon 115 kW (156 k) při 6000 ot/min
Max. točivý moment 189 Nm při 5000 ot/min
Emisní norma Euro 6b
Akumulátor a elektromotor
Typ akumulátoru Lithium-polymer
Napětí 360 V
Kapacita 9,8 kWh
Nejvyšší výkon (elektromotor) 50 kW (68 k) při 0-3300 ot/min
Max. točivý moment 205 Nm při 0-2330 ot/min
Hybridní soustava jako celek
Systémový (celkový) výkon 151 kW (205 k) při 6000 ot/min
Celkový točivý moment 376 Nm při 2300 ot/min
Jízdní výkony
Maximální rychlost (km/h) 192
Akcelerace 0-100 km/h 9,4