„To je nová Legacy?“ To byla nejčastější otázka zvědavců během testování novinky Subaru, modelu Levorg. Jedná se ale o zcela nové auto, jehož jméno vzniklo spojením zkratek ze slov legacy – revolution – touring. Ve skutečnosti se víc odkazuje k WRX STI, to ale nic nemění na tom, že se jedná v první řadě o rodinné kombi. Ale dokáže také vytáhnout drápky…
Na první pohled nejvíc připomíná WRX STI, a to samozřejmě především svou přední částí. Typická šestiúhelníková maska chladiče, světlomety ve tvaru sokolích očí, to jsou atributy dravce s hvězdnatým modrým oválem ve znaku. Stejně tak výrazná je kaplička v kapotě, která slouží pro přívod vzduchu k motoru. Potom už následuje profil, který vychází hlavně z potřeby komfortu pro rodinné cestování. Ostřejší úhel čelního skla podpoří dynamický vzhled, stejně jako svažitá střecha, při pohledu dovnitř ale zjistíte, že je tu dostatek prostoru pro hlavu nejen na předních sedadlech, ale i v druhé řadě. Na zádi už zase přichází ke slovu sportovní linie, takže vás nepřekvapí velký střešní spoiler a dvojice difuzorů. Na první pohled se zdá být vůz hodně dlouhý, měří ale na délku celkem 4690 mm, což je pořád velice praktické pro dobré manévrování nebo jízdu po městě.
Velká část karoserie je vyrobena z vysokopevnostní oceli, kapota je hliníková a také na konstrukci dveří a víka zavazadelníku jsou použity lehké materiály. Výsledkem je celková hmotnost auta s řidičem pouhých 1537 kg, což se projeví především v dobrých jízdních vlastnostech.
O to překvapivější je objem zavazadelníku, který pojme 522 litrů nákladu, případně při sklopení zadních sedadel je to až 1485 litrů. Vzhledem k štíhlé siluetě auta je to výborný parametr. Navíc je nákladová hrana položená dostatečně nízko a páté dveře se otevírají v širokém úhlu, takže převážení rozměrných předmětů nebude žádný problém.
Uvnitř se asociace s Legacy projeví naplno. Automobilka nijak netají, že právě interiér vychází z tohoto modelu, což je třeba brát jako pozitivní zprávu, protože to znamená vysokou míru komfortu a kvalitu použitých materiálů. Je tu tím pádem dost dílů s kovovým designem nebo ploch imitujících klavírový lak, velmi dobré je dílenské zpracování a slícování všech částí. K módním trendům se hlásí například dole zploštělý věnec volantu nebo velký displej pro ovládání infotainmentu na středovém panelu. Na něm najdete také prošívání stejné barvy jako je na čalounění sedadel. Ta jsou pohodlná a dobře nastavitelná do vyhovující polohy, dala by se jim vytknout snad jen trochu drsnější struktura použité látky. Středovému panelu pak vévodí nahoře posazená kaplička s displejem zobrazujícím údaje o jízdě, hodiny, venkovní teplotu a nastavení klimatizace. Řidič má před sebou klasické kruhové přístroje s informačním displejem umístěným mezi nimi, to vše uloženo v kapličce s dobrým odstíněním.
Řadicí páka automatické bezestupňové převodovky Lineartronic, což je mimochodem jediná možnost řazení v Levorgu nabízeném pro evropský trh, je rovněž uložena v leskle černém dílu na středové konzole, kůže je stejně modře obšita. Další odkaz ke sportovním genům STI pak představují hliníkové pedály. Velkou pozornost věnovali konstruktéři odhlučnění kabiny, a to především kvůli využití pro delší rodinné cestování.
V nabídce je výhradně přeplňovaný benzínový motor 1.6 DIT, který Subaru vyvinulo speciálně pro tento model. Poskytuje výkon až 170 koní v rozmezí 4800 a 5600 otáček, točivý moment 250 Nm je k dispozici již od 1800 otáček až k 4800 otáčkám. Dokáže akcelerovat z nuly na stovku za 8,9 sekundy, maximálka je 210 km/h. Jedná se o plochý motor Boxer, který je velice tichý a vyznačuje se minimálními vibracemi. Přeplňování dvoukomorovým turbodmychadlem TwinScroll zaručuje výborný výkon a rychlé reakce na plyn. Jeho spotřeba je samozřejmě velice závislá na stylu jízdy, protože Levorg se dokáže chovat způsobně a příkladně jako dálniční křižník, rád se ale nechá pobídnout ke svižnějšímu klusu a ostré jízdě v zatáčkách na okresce. Uváděná kombinovaná spotřeba je 7,1 l/100 km, během redakčního testu jsme zaznamenali hodnotu 8,5 l. Řazení bezestupňovou převodovkou je velmi hladké a plynulé, k tomu je ostatně konstruována a vyhovuje tak hlavnímu zaměření vozu. Můžete to ale změnit při sportovnějším stylu jízdy, kdy převodovka reaguje na prošlápnutí plynu změnou strategie řídicí jednotky a řadí v předem nastavených stupních, takže máte intenzivnější pocit z jízdy a řízení.
Subaru využívá pro Levorg, stejně jako pro ostatní své modely, symetrický pohon všech kol, který aktivně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola v závislosti na aktuálních parametrech jízdy. Vyhodnocuje přitom úhel natočení volantu, rychlost otáčení kolem svislé osy a příčné zrychlení. Pod vaším vedením se chová přesně tak, jak si představujete. Když potřebujete převézt bezpečně rodinu i se psem a babičkou na chalupu, pojede jako limuzína, jakmile dostanete chuť na sportovní jízdu, ochotně se změní v dynamičtější auto, které projíždí zatáčky ve sportovním duchu. Přitom ale nastavení podvozku drží vysoký komfort jízdy a dobře se vypořádá i s přejezdy nerovností.
Nabídka asistenčních systémů odpovídá rodinnému určení vozu – sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, sledování mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v pruhu, varování před autem přijíždějícím z boku v případě couvání z parkovacího místa nebo zadní parkovací kamera.
Orientace v ceníku je velmi snadná. Subaru Levorg se nabízí s benzínovým motorem 1,6 l a CVT převodovkou Lineartronic, a to ve třech výbavových stupních – Trend, Comfort a Sport. Jejich cenová úroveň je od 759 do 889 000 korun, příplatkový je lak karoserie mimo základní červenou, a to 12 tisíc korun. Nejvyšší výbavový stupeň se liší především koženým interiérem a výběrem asistenčních systémů.
Testovaný model:
motor: zážehový čtyřválec 1600 cm3
výkon: 125 kW/170 k při 4800 – 5600 ot./min.
točivý moment: 250 Nm při 1800 – 4800 ot./min.
rozměry: délka 4690 mm, šířka 1780 mm, výška 1490 mm
rozvor náprav: 2650 mm