Mini JCW – jednoznačně zábavné

Mini JCW, tedy nejsilnější verze John Cooper Works, dostalo příležitost předvést, co umí, už na okruhu. Tady ale vyzkoušíte schopnosti auta jen při rychlé jízdě na téměř dokonalém povrchu, takže se nedozvíte, jak se chová v běžném provozu. K tomu zase dobře posloužil redakční test.

SONY DSC

Jedná se o novou generaci, a tak otázek je víc než dost. Kromě změn v designu, uspořádání interiéru nebo technických inovací v ovládání vozu je ale u auta, které má za názvem přídomek JCW, na pořadu dne hlavně hnací jednotka a nastavení podvozku. To, co se skvěle osvědčí na okruhu, totiž nemusí být automaticky výtečné i při ploužení městem nebo na dlouhou cestu po dálnici.

Nové Mini je nápadné, výstřední, excentrické a stylové. S černými pruhy na kapotě, členitým předním nárazníkem s masivními otvory přívodu vzduchu a červenou střechou je na silnici nikdo nepřehlédne. Pro současné mladé řidiče, kteří chtějí kromě skvělých jízdních vlastností také něco zvláštního a neokoukaného, je to skvělá volba. Obrovitá kulatá kukadla předních světlometů zachovávají vozu jeho typickou naivní tvářičku, takže se tak trochu ztratí fakt, že rozměry jsou přece jen větší než u původních miniaturních miníků.

Všechno tu ale není jen na efekt. Výkonný motor s 231 koňmi pod kapotou i brzdy potřebují dostatečné chlazení, které zajišťují nejen přední otvory nasávání vzduchu, ale také další přidané boční vstupy. Maska chladiče je řádně lemována chromem a nechybí ani výrazná červená linka a emblém JCW na mřížce s voštinovým vzorem. Světlomety využívají LED diody, a to už ve standardní výbavě. Aerodynamice svědčí také výrazný zadní spoiler, nástavce prahů a zadní difuzor. Působivé jsou koncovky výfuku uprostřed nárazníku a v případě testovaného vozu také černě lakovaná pětipaprsková kola s červenými brzdovými třmeny.

Pojetí interiéru není odlišné od běžného modelu, najdete tu klasický velký kruhový ukazatel na středovém panelu, který obsahuje i dotykový displej infotainmentu, pod ním kruhové ovladače klimatizace a kolébkové spínače. Vzhledem ke sportovnímu charakteru tohoto malého ďáblíka vás ale budou zajímat sedačky s výrazným bočním vedením, které v zatáčkách drží opravdu spolehlivě, jsou ale také doplněny výsuvným sedákem, který odvede svou práci naopak při dlouhé jízdě po dálnici.

Přibylo tu samozřejmě sofistikovaných asistenčních systémů, takže tu máte například příplatkový výsuvný head-up displej nebo otočný volič jízdních režimů u řadicí páky a kruhový ovladač infotainmentu. Před řidičem je jeden kruhový ukazatel rychlosti s připojeným úzkým postranním dílem otáčkoměru, vše vyvedeno v červeno-černo-bílém sportovním provedení.

Pohled pod kapotu odhalí benzínový čtyřválec umístěný vpředu napříč. Jedná se o přeplňovaný agregát, který čerpá z moderní technologie TwinPower Turbo. Turbodmychadlo je integrováno do výfukového potrubí, vstřikovače paliva jsou umístěny uprostřed mezi ventily, plně variabilní je zdvih sacích ventilů a je použito proměnné časování sacího i výfukového vačkového hřídele. Základem pro motor Mini JCW byl agregát konstruovaný pro Cooper S, který ovšem doznal řadu změn, mimo jiné v mimořádně odolném materiálu použitém pro turbodmychadlo, novém tvaru pístů, který odpovídá vyššímu plnicímu tlaku. Maximální točivý moment je k dispozici v širokém spektru otáček 1250 – 4800. Nejvyšší výkon nastupuje od 5200 otáček a trvá až k políčku se šestkou.

Pro zábavu za volantem potřebujete také odpovídající akceleraci – Mini JCW zrychluje z nuly na stovku s automatem, který byl v testovaném vozu, za 6,1 s, maximální rychlost je 246 km/h. Šestistupňová sportovní automatická převodovka řadí svižně a ochotně, pokud převezmete řazení prostřednictvím pádel pod volantem, budete mít navíc pocit ještě lepšího kontaktu s ovládáním vozu. Příznivce značky jistě potěší, že si motor ponechal charakteristický motokárový zvuk a při uvolnění plynu se ozývá mohutné střílení do výfuku. Spotřeba je velmi individuální a závislá na stylu jízdy. Pro milovníky adrenalinu bude náročné udržet lehkou nohu na plynu, protože auto vás bude svádět k energické jízdě. Tabulkové údaje předkládají hodnotu 6,7 l/100 km při kombinovaném provozu, naše testovací jízda si vyžádala spotřebu 10,2 l/100 km.

Sportovní podvozek, který má JCW ve standardu, osvědčil své vlastnosti na okruhu výborně, zatáčky se vám rozhodně budou líbit. Je ale potěšující, že vás celkem pohodlně sveze i po městě, nerovnosti překoná bez výraznějších nepříjemných rázů nebo odskakování. Díky výborně konstruovaným sedadlům se pohodlně svezete i na dálnici, kde je mini směrově stabilní a kilometry polyká velmi statečně a bez únavy. Oceníte sportovně ostré brzdy, méně citlivé je pak řízení s elektrickým posilovačem.

Mini vám ale kromě zábavné jízdy nabídne i možnost odpočinku za volantem, protože má řadu vyspělých asistenčních systémů, které leccos ohlídají za vás. Patří sem adaptivní tempomat, kamerový systém s varováním před kolizí nebo srážkou s chodcem, rozpoznávání dopravních značek, parkovací asistent nebo zadní parkovací kamera.

Pro hravého individualistu s dostatečnou dávkou sebevědomí je Mini JCW atraktivní volbou, která začíná s cenou na 796 900 korun.

Testovaný model:

motor:  zážehový čtyřválec 1998 cm3

výkon:    170 kW/231 k při 5200 – 6000 ot./min.

točivý moment:  320 Nm při 1250 – 4800 ot./min.

rozměry:  délka 3874 mm, šířka 1727 mm, výška 1414 mm

rozvor náprav: 2495 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru