Současná generace modelu Avensis je s několika facelifty na trhu již šest let. Aktuální modernizace, která se představila letos v létě, míří především na design a obměnu motorů. Jedná se o model určený pro Evropu a vyrábí se v britském závodě Toyoty. Je v nabídce jako sedan i kombi, my jsme otestovali tu první.
Změny, které Toyota provedla na přídi vozu, jsou hodně odvážné a rozhodně se nedají označit jako kosmetické, jak to obvykle u faceliftů bývá. Už s nejmenším modelem Aygo nastoupila značka cestu výrazného designu, který má za úkol výrazně se odlišit od současné masové produkce. Původně dost běžná maska chladiče, která ničím výrazně nevyčnívala z řady, se proměnila v bojovně zaostřené „X“, které tvoří úzká horizontální mřížka protažená k úzkým světlometům v kombinaci s masivním předním nárazníkem s velkým nasávacím otvorem uprostřed.
Na délku vůz narostl o 40 mm, z boku přibylo zvýraznění v podobě nové linie prahu dveří a designu litých kol, která mohou být 16, 17 a 18 palcová. Zejména v provedení sedan by měl být Avensis určen spíše manažerům a v tomto segmentu by mohl s výraznější přídí lépe uspět než s dosavadním usedlejším vzhledem. Rovněž záď doznala změn, i když ne tak revolučních, z profilu pak působí pěkně prolisy na spodním okraji dveří, které se mimochodem dovírají velmi tiše, což není vždy u vozů této třídy pravidlem.
Interiér je viditelně modernější než dosud. Palubní deska je zpracována z kvalitního materiálu a nechybí ani stříbřité dekory. Středovému panelu dominuje velký dotykový displej pro ovládání infotainmentu s tlačítky po obou stranách pro rychlý pohyb v menu. Přístrojový štít má mezi kruhovými ukazateli v rozměrných tubusech umístěn barevný informační displej s údaji o jízdě. Na středovém tunelu je trochu netradičně umístěna signalizace zapnutí bezpečnostních pásů, pak už zde najdete jen poměrně krátkou řadicí páku a držák nápojů.
Nová jsou sedadla, která nyní poskytují lepší oporu, prostor na zadních sedadlech sice není úplně největší pro dlouhány, lidé běžné výšky tu ale mohou cestovat bez omezení a nebudou si stěžovat na nedostatek místa pro kolena ani hlavu. Zavazadelník pojme v provedení sedan 509 litrů, což je vyhovující parametr (kombi má kufr velikosti 543 l). V kabině je znát, že Toyota zapracovala na jejím odhlučnění. Těsnění na kapotě je silnější a materiál má větší hustotu, stejné je to u spodního krytu motoru. Dieselové verze mají navíc i tlumicí plechy v podlaze. Více izolační hmoty dostala i přístrojová deska, blatníky mají další odhlučnění z polyuretanové pěny.
Avensis můžete mít s benzínovými i dieselovými motory v několika výkonových verzích, což není u mimoevropských aut úplně časté, ostatně právě naftové agregáty pocházejí z dílny BMW. Dvě tyto dieselové jednotky jsou do Avensisu zařazeny nově – 1,6 D-4D s výkonem 112 koní a 2,0 D-4D, který poskytuje výkon 143 koní a měla jej pod kapotou i testovaná verze. Oba vznětové motory jsou k dispozici jen se šestistupňovým manuálem. Dosavadní benzínové motory 1,6 Valvematic, 1,8 Valvematic a 2,0 Valvematic prošly úpravami pro snížení spotřeby paliva a dosažení nižších hodnot emisí škodlivin, vzhledem k stále neutuchajícímu zájmu evropských zákazníků o dieselové agregáty budou ale nejspíš tyto zážehové jednotky spíš stranou jejich zájmu.
Testovaný dvoulitr neudělá z Avensisu závodníka, má ale docela svižný rozjezd a potěšující byla i spotřeba 6,5 l/100 km při redakčním testu, a to bez snahy o ekonomický provoz. Mohl by mít trochu kultivovanější chod, díky dobře odhlučněné kabině jej ale příliš často neslyšíte, snad jen občas v nízkých otáčkách. Při razantní jízdě se nechá vyprovokovat i k citelnějšímu zátahu, to se ale ovšem projeví rovněž na spotřebě. Podvozek dostojí úkolu, který má Avensis především, a to pohodlnou jízdu. Novinkou je zařazení asistenčních systémů: předcházení kolizím, čtení dopravních značek a výstraha při vybočení z jízdního pruhu, která se projevuje akusticky.
Cenovka pro nový Avensis začíná na 614 900 Kč za benzínovou 1,6. Výkonnější dieselový dvoulitr pak pořídíte od 719 900 korun a pokud byste si chtěli místo sedanu pořídit kombi, pak si připlatíte přijatelných dvacet tisíc.
Testovaný model:
motor: vznětový čtyřválec 1995 cm3
výkon: 105 kW/143 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 320 Nm při 1750 – 2250 ot./min.
rozměry: délka 4750 mm, šířka 1810 mm, výška 1480 mm
rozvor náprav: 2770 mm