BMW 535i xDrive GT – cestování bez kompromisů

Stálice na hvězdném nebi úspěšných modelů značky BMW, řada 5, prošla od představení současné generace v roce 2010 jednou modernizací, a to předminulé léto. Nyní nastal čas podívat se ještě o trochu výš.

SONY DSC

Verze Gran Turismo patří do pětkové řady, rozměry a vysokým komfortem však odpovídá spíš vyšší řadě sedm, z níž je ostatně odvozena. Po faceliftu má vylepšené detaily přední a zadní části a výrazně narostl zavazadelník, který nyní nabízí i pro vaše zavazadla cestování absolutně bez kompromisů.

Gran Turismo je určeno zákazníkům, kteří se nechtějí vzdát maximálního pohodlí při dlouhých cestách, zároveň však požadují výhody vozu se zvýšenou karoserií, tedy i snazšího nastupování, jednoduššího ukládání zavazadel do kufru atd. Zejména na německých silnicích, kde jsme vůz testovali především v okolí Frankfurtu, zjistíte, že tento typ vozu řídí především manažeři v byznys outfitu, kteří soudě podle poznávacích značek podstupují obchodní cesty na stovky kilometrů tam a zpět. Právě ti potřebují vystoupit z auta před obchodní schůzkou bez sebemenší známky únavy, což jim toto luxusní GT umožní s největší radostí.

Karoserie, která kombinuje tvary velkého sedanu s dynamickým kupé, je úspěšným konceptem značky BMW. Nyní tyto linie dostaly některá vylepšení, jako nové tvary předních otvorů pro nasávání vzduchu s výraznými chromovými detaily, ostřejší tvary světlometů vpředu a protaženější zadní světla, pozvolnější linku střechy a prodloužené páté dveře. Právě poslední inovace přinesla zvětšení zavazadelníku o 60 litrů, tedy na výsledných 500 l.

Cílem této karosářské verze, pro niž byste mimochodem jen těžko hledali na trhu prémiových značek nějakou konkurenci, je propojení jízdních kvalit sedanu s komfortem a vnitřním prostorem vozů spíše z ranku SUV. Sedadla mají lehce zvýšenou polohu, v druhé řadě nechybí místo pro nohy a hlavu díky zvednuté zádi. Navíc se i zadní sedačky dají posouvat a nastavovat úhel opěradla, případně se tímto posouváním dá zvětšit objem kufru až na 650 litrů. Ve standardu máte elektricky ovládané víko kufru, můžete si přidat i bezdotykový systém, který je otevírá i zavírá pohybem nohy pod zadním nárazníkem. Komfortním řešením jsou i dělené páté dveře, kdy můžete otevřít jak celé dveře, tak pouze výklopnou část pod oknem.

Luxusní interiér zdůraznila kombinace barev – čalounění sedadel, středová loketní opěrka a pruh na palubní desce v syté hnědooranžové, zbytek v temné černé barvě. Celek je velmi působivý a originální. Jinak tu najdete uspořádání, které známe z pětkového sedanu včetně multifunkčního přístrojového štítu, který zobrazuje virtuální ukazatele v reálných rámečcích a mění barvu a způsob zobrazování podle zvoleného režimu jízdy – například v módu Sport jsou přístroje červené a nejvýraznější z nich je otáčkoměr. Kruhový ovladač systému iDrive má nově horní plochu dotykovou, takže funguje jako touchpad pro ovládání.

Pohled pod kapotu naznačí, že máme co do činění s motorem, který je určen spíše pro zákazníky, kteří dají přednost tiché a přitom svižné jízdě před co nejúspornějším provozem. Testovaný vůz pohání třílitrový benzínový šestiválec, jehož kultivovaný chod, výkon 306 koní, obrovský točivý moment 400 Nm a zrychlení z nuly na stovku za 6,1 sekundy nepotřebuje žádné další komentáře, protože se jedná o agregát všeobecně uznávaný a považovaný za špičku. Standardem je u GT jeho spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou s možností řazení pádly pod volantem. S vozem, jehož hmotnost přesahuje dvě tuny, si výborně poradí a dokáže se hnát dvoustovkou dlouhé hodiny bez zřetelného zadýchání. Musíte ovšem počítat se spotřebou, která by se dlouhodobě dle tabulek měla v kombinovaném provozu ustálit na 8,5 l/100 km, náš redakční test pak ukázal deset litrů, po městě se údaj blížil dvanáctce, což není daleko od katalogových 11,7 l/100 km.

Pohon všech kol xDrive je s výjimkou dvoulitrového čtyřválce volitelně k dispozici u všech motorizací, byl jím vybaven i testovaný vůz. Tuto možnost ocení hlavně řidiči, kteří chtějí mít větší jistotu při ovládání vozu s vyšší karoserií i hmotností, protože fyzikální zákony se tu samozřejmě projevují a od GT nemůžete očekávat stejné chování v zatáčkách jako u nízkého sedanu, stejné je to s náchylností vůči bočnímu větru.

Za volantem GT můžete strávit mnoho hodin a urazit spoustu kilometrů, aniž vás to nějak zásadně vyčerpá, a pokud cestujete po dálnicích s neomezenou rychlostí, bude pro vás každá vzdálenost zanedbatelná. Což je určitě jeden z důvodů, proč si tento model našel pevné místo v nabídce BMW. Jeho základní cena začíná na 1 367 600 Kč (model 520d GT), testovaný 535i xDrive je v ceníku od 1 731 600 korun.

Testovaný model:

motor:  zážehový šestiválec 2979 cm3

výkon:  225 kW/306 k při 5800 – 6000 ot./min.

točivý moment:  400 Nm při 1200 – 5000 ot./min.

rozměry:  délka 5004 mm, šířka 1901 mm, výška 1559 mm

rozvor náprav: 3070 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru