Okamžik, kdy inženýry značky napadlo postavit velký sedan Legacy na zvýšený podvozek a opatřit jej outdoorovým převlekem, by měl být v knize historie Subaru zapsán zlatým písmem. Výsledkem byl totiž model, který spojil komfortní cestování s mimořádnou jízdní všestranností i praktickým využitím, nepřišel ale o charakter, který je potřeba k radosti z řízení. Hádáte správně, byl to Outback.
V roce 1995 byla uvedena první generace a následovaly další, kdy postupně přicházely ke slovu velmi významné novinky. Například v roce 2008 první dieselový motor Boxer, o rok později spojení z bezestupňovou převodovkou Lineartronic a v roce 2012 její propojení rovněž s dieselovou pohonnou jednotkou. Rovněž pátá generace, která se u nás objevila letos na jaře, přichází s pozoruhodným technickým vylepšením, kterým je monitorovací a asistenční systém EyeSight. Jsou to bez přehánění „řidičovy druhé oči“.
Tato bezpečnostní technologie, kterou vyvinuli kompletně u Subaru a využívá údaje ze stereokamer, má podobný cíl jako systémy používané v evropských autech, pracuje ale na trochu jiných principech, a má ambice být ještě citlivější na skutečné chování vozidel i chodců v okolí. Takže když se „zapomenete“ na křižovatce, oznámí vám informační displej: „vůz před vámi se pohnul“.
Systém EyeSight vzniká ve vývojovém středisku Subaru již od roku 1999. Jeho první generace se stereo senzorem dokázala zvládnout funkci adaptivního tempomatu, který dokázal v rozmezí rychlosti od 50 do 100 km/h dodržovat bezpečnou vzdálenost od auta před vámi. Přitom upozornil na překážky, hlídal jízdu v pruhu a sledoval, zda nenajíždíte do zatáčky příliš rychle a tudíž nebezpečně. V dalších letech přibyl mikrovlnný radar a později laserový radar, v roce 2008 se zapojily dvě monochronní kamery.
Současná třetí generace, s níž přijíždí nový Outback, využívá dvojici barevných kamer, které mají rychlejší procesor pro zpracování získaného obrazu. Kamery nyní dokážou přenášet informace i při silném protisvětle, tedy když vás třeba oslňuje zapadající slunce. Kamery, které jsou integrovány do jednoho těla, uvidíte při pohledu zvenku na horním okraji čelního skla, z řidičova místa jsou umístěny dost vysoko, takže ani v nejmenším neruší dobrý výhled a nezasahují do zorného pole řidiče. Kamery neustále sledují prostor před vozem a i z malého počtu bodů v objektu dokážou složit obraz a vyhodnotit, zda se jedná o překážku a jestli je to vůz, chodec nebo cyklista. Dráha pohybu auta se zase odvozuje od úhlu natočení kol, rychlosti stáčení a rychlosti jízdy vozu, sleduje se i značení na silnici.
Tento systém má tedy aktuálně funkci adaptivního tempomatu, který lze nastavit od 30 do 180 km/h, udržuje rychlost a rozestup, upozorňuje na pohyb auta před vámi (využijete pro jízdu v koloně), hlídá jízdu v pruhu, sleduje možnou únavu řidiče, má funkci automatického nouzového brzdění a zastaví vozidlo jedoucí rychlostí až 50 km/h a při parkování sám včas zastaví před překážkou, nenechá vás tedy narazit do stěny před vámi. Všechny informace vám sděluje na displeji, který je umístěn mezi kruhovými ukazateli v přístrojovém štítu a upozorňuje vás i zvukovou signalizací.
Tento pozoruhodný systém ale není jediným vylepšením nového Outbacku, který má rovněž výraznější tvary. Šestiúhelníková maska chladiče je větší a dynamičtější, oplastování vozu je zase řešeno do větších detailů. Silueta je ještě o trochu víc protáhlá, současný model narostl na celkových 4815 mm, na šířku se rozkročil na 1840 mm. Rozvor 2745 mm zůstal stejný, stejně jako výška 1605 mm. Pro cesty mimo asfalt má Outback mimořádně disponovaný podvozek, který je nejen zespoda dobře ochráněn plastovými kryty, má také vynikající světlou výšku minimálně 200 mm. Velkorysým vnitřním prostorem je Outback proslulý a na tom se nic nezměnilo. Zavazadelník pojme 512 litrů a při sklopení zadních sedadel až 1848 l nákladu.
Jako první jsme vyzkoušeli benzínový motor 2,5 l ve spojení s automatickou bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Ta je také pro benzínový motor jedinou volbou. Nepřeplňovaný motor Boxer poskytuje výkon 173 koní, což je při hmotnosti vozu kolem 1650 kg dost na to, abyste si mohli kromě klidné jízdy užít také dynamičtější styl řízení, kdy můžete také vyzkoušet ruční řazení v předvolených převodových stupních. Na Outbacku je nejzajímavější způsob, jakým se dokáže přizpůsobit řidiči – pokud toužíte po plavné klidné jízdě, vyhoví vám stejně ochotně, jako když máte chuť na to víc šlápnout. V druhé variantě ale počítejte s větší spotřebou, při energičtější jízdě jsme se v testu nedostali pod 10 litrů, disciplinovaný řidič by mohl jít tak o litr níž a uváděná průměrná spotřeba je 7,0 l/100 km. Outback má rovněž upravený podvozek – tužší konstrukce potlačuje náklony v zatáčkách, nové naladění tlumičů sleduje hlavní cíl – pohodlnou jízdu, vyžehlené nerovnosti na silnici a současně výbornou stabilitu auta. Pohon kol využívá léty prověřený systém Subaru Symmetrical AWD s možností volby jízdních režimů X-Mode a asistentem pro sjíždění strmých svahů.
Základní cena Subaru Outback začíná na 939 000 Kč za benzínovou motorizaci Active, v našem testu pak byla výbava Comfort, která je v ceníku od 999 000 korun, přičemž vzhledem k bohaté základní výbavě nebudete potřebovat žádné příplatky, i systém EyeSight je ve standardu.
Testovaný model:
motor: zážehový čtyřválec 2498 cm3
výkon: 129 kW/173 k při 5800 ot./min.
točivý moment: 235 Nm při 4000 ot./min.
rozměry: délka 4815 mm, šířka 1840 mm, výška 1605 mm
rozvor náprav: 2745 mm