Řekne-li se Prius, slovo hybrid vám vytane na mysli takřka okamžitě. Tento průkopník alternativních pohonů má však také odvozenou verzi Prius+, což znamená, že se jedná o velkoprostorový vůz, který přepraví až sedm cestujících. Toyota jej poprvé uvedla před třemi lety a letos byl tedy čas na menší omlazení.
V historii značky mají hybridy už docela slušné kořeny a dlužno říci, že Toyota je s jejich výrobou úspěšná, a to nehledě na fakt, že v Čechách nemají zrovna na růžích ustláno. Důvodem je především malý zájem státu o podporu vozů s nízkými emisemi a spotřebou nějakými daňovými úlevami či zvýhodněním. Velká část evropských zemí ale vozy, které snižují ekologickou zátěž dopravy v městských aglomeracích, bere vážně, a tak tam můžete Prius potkat dost často, třeba i jako taxík.
Osvěžení na začátku letošního roku přineslo především změnu vnějšího vzhledu. Přední světlomety dostaly novou Bi-LED technologii, nových tvarů se dočkaly také LEDky pro denní svícení. Menšími úpravami prošla i přední maska, na světlech se ale evidentně modernizovalo nejvíc.
Interiér doznal jen skutečně kosmetických změn, které se týkají především infotainmentu, jež se nyní ovládá přes nový systém Toyota Touch 2, umí česky a zobrazuje se na šestipalcovém displeji. Jinak je tu už trochu znát, že model spatřil světlo světa před několika lety, na druhou stranu jsou ale ovladače hybridního pohonu natolik jiné, že jistý punc neotřelosti má vnitřek vozu i nadále. Nováčky překvapí především páčka automatické převodovky e-CVT, která v ničem nepřipomíná konvenční převodovkové páky. Díky tomu je středový panel i prostor mezi řidičem a spolujezdcem velice vzdušný a je tu místo pro velkoryse širokou loketní opěrku, velkou odkládací přihrádku i držák nápojů. Překvapivé je použití nášlapné parkovací brzdy místo elektrické, což by se u vozu tohoto typu dalo čekat, velký podíl zákazníků za oceánem však tuto volbu vysvětluje.
Prius+ je o 135 mm delší než základní model, má také o 85 mm vyšší podvozek a o 80 mm protažený rozvor. Interiér je velmi variabilní – sedadla ve druhé řadě jsou dělená, posuvná a sklopná, ve třetí řadě jsou sedadla sklopná a dělená 1 : 1. Sedmimístné uspořádání umožnilo zabudování akumulátoru do středové konzoly mezi přední sedadla. Vnější sedadla druhé řady lze posouvat v rozsahu 180 mm, prostřední 165 mm, takže můžete zvolit střídavé rozesazení. Sedadla třetí řady lze sklopit do jedné roviny s podlahou. I když použijete všech sedm sedadel, zůstane ještě 232 litrů objemu v zavazadlovém prostoru, při pětimístném uspořádání je to 784 l, sklopení druhé i třetí řady zvětší zavazadlový prostor až na 1750 litrů.
Jedná se o plně hybridní vůz, tedy tzv. full-hybrid, což znamená, že auto pohání konvenční motor, v tomto případě benzínový čtyřválec 1,8 l s výkonem 73 kW, v kombinaci s elektromotorem o výkonu 60 kW. Do hybridního systému je dále zapojen generátor energie, jednotka řízení energie, dělič výkonu a Li-Ion akumulátor složený z 56 článků. Celý systém dodává výkon 100 kW/136 k, vůz může jet maximální rychlostí 165 km/h a z nuly na stovku akceleruje za 11,3 sekundy. Při běžném redakčním testu hlásí asistent ekologické jízdy výsledek 5,7 l/100 km a je s námi docela spokojen, určitě by se ale dalo ještě více zvolnit. Katalog udává kombinovanou spotřebu 4,1 l/100 km.
Jízdní projev je díky tomuto naladění hybridního systému velmi rozvážný, i když vše probíhá zcela hladce. Podvozek se předvádí jako dostatečně komfortní pro rodinné cestování, ale nelze si na něj stěžovat ani v zatáčkách či na dálnici, i když tady přece jen vyšší karoserie méně odolává bočnímu větru. Čistě na elektřinu můžete jet do rychlosti 50 km/h, jakmile tuto hranici překročíte, automaticky naskočí spalovací motor. Musíte si ale zvolit režim EV, jinak je přepínání automatické prostřednictvím řídicí jednotky.
Toyota Prius+ je vozem pro ekologicky smýšlející rodinu, která upřednostňuje velký prostor, a přitom nechce volit rozměrný vůz s konvenčním pohonem a tudíž výrazně vyššími emisemi. Základní cena ve výbavě Style je aktuálně 849 900 Kč, prostřední stupeň Active u testovaného vozu začíná na 899 900 korun.
Testovaný model:
motor: zážehový čtyřválec 1798 cm3
výkon: 73 kW/100 k při 5200 ot./min.
točivý moment: 142 Nm při 4000 ot./min.
rozměry: délka 4645 mm, šířka 1775 mm, výška 1575 mm
rozvor náprav: 2780 mm