Renault Kadjar má sice mnoho společného s Nissanem Qashqai, s nímž sdílí alianční platformu a řadu dílů, vytěžil ale pro sebe maximum ze současného líbivého designu Renaultů, který se poprvé objevil u nového Clia. Spojení úspěšného projektu crossoveru s pěknou tváří může přinést Kadjaru ještě větší ovace.
Když už jsme to nakousli, pojďme se na design podívat zblízka. Charakteristickým rysem je robustní mřížka chladiče s masivním chromovaným logem uprostřed a do boku protažená úzká světla, tohle spojení se líbilo zákazníkům už s uvedením modelu Clio. Kadjar přidává plastový nárazník se zasazenými mlhovkami a velký ochranný kryt, spolu s dynamicky tvarovanými lištami po bocích, výraznými chromy kolem oken a velikým zadním krytem. Celé to pěkně zakončuje svižný střešní spoiler vzadu, který má umocnit temperamentní rysy Kadjaru.
Uspořádání interiéru je poměrně jednoduché, výjimkou je ale řešení přístrojového štítu a displej pro ovládání infotainmentu na středovém panelu. Přístrojový štít skrývá virtuální ukazatele, které si můžete nastavit ve čtyřech zobrazovacích režimech a pěti barevných provedeních. Pro klasiky je určena verze s tachometrem a otáčkoměrem s údajem o rychlosti jízdy mezi nimi. Sportovně založení řidiči volí tachometr uprostřed se zjednodušeným otáčkoměrem. Když vám jde o spotřebu, nastavíte si ekotachometr s grafem o optimální jízdě a čtvrtý režim zobrazí přesný tachometr bez otáčkoměru.
Sedadla jsou široká s bočním vedením, sedí se v nich pohodlně a dá se v nich dobře cestovat i na delší vzdálenosti. Pro cestující na zadních sedadlech je dost místa, netísní se tu ani lidé vyšší postavy. Sedadla lze variabilně sklápět, sedačku spolujezdce dokonce až do vodorovné polohy a sklápění je velmi snadné i pro jemnou ženskou ruku. Zavazadelník o objemu 472 litrů má zcela rovné dno, pod podlahou se skrývá další úložný prostor.
Testovaný Kadjar pohání známý turbodiesel 1,6, který má výkon 130 koní a je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou. Celkem svižný motor vyžaduje trochu specifické zacházení s převodovkou, kdy je pro lepší odpich a ochotnější zrychlování zapotřebí hodně podřazovat, s řadicí pákou tady budete pracovat mnohem víc než v jiných autech. Motor je kultivovaný a více ho slyšíte až na dálničním limitu, kdy se do kabiny ozývá hučení, které ale neruší klid cestujících. S touto pohonnou jednotkou můžete mít pohon kol 4×2, kdy je poháněna přední náprava, i pohon všech kol, který využívá alianční elektronickou kontrolu trakce, kdy mezinápravová spojka v případě potřeby posílá část točivého momentu motoru na zadní nápravu. Systém se také ručně reguluje pomocí otočného voliče, kde můžete nastavit Auto – automaticky se rozděluje podle okamžité přilnavosti, kdy může být poměr až 50 na 50 mezi nápravami, režim 2WD pohání pouze přední kola a Lock zamyká rozdělení točivého momentu na všechna čtyři kola. Poslední jmenovaný je určen na extrémní povrchy nebo při vyprošťování auta a můžete jej použít do rychlosti 40 km/h.
Otázka volby pohonu bude pro zákazníky spojena pravděpodobně nejen s cenou, ale také se spotřebou, ta je u tohoto motoru s pohonem 4×4 uváděna 4,9 l/100 km, během redakčního testu se objevovala hodnota těsně pod sedmi litry. Kadjar má poměrně slušné parametry pro lehký terén, kromě světlé výšky 200 mm je to přední nájezdový úhel 18 a zadní 28 stupňů. Neslibují sice výlety přímo na hory a skály, ale nezpevněná cesta nebo rozbahněný úvoz nevyvedou auto z míry.
Kadjar je prezentován jako vůz, který odolá extrémním podmínkám, jeho schopnosti byly vyzkoušeny pod horkým španělským sluncem i v mínus pětatřiceti stupních ve Švédsku. Mimo jiné jsme se při prezentaci dozvěděli, že třeba tloušťka protikorozní vrstvy pod prahovými spoilery byla jako ochrana proti odletujícímu štěrku zvýšena z běžných 650 mikronů na tisíc. Asi se ale zalíbí i spoustě zákazníků, kteří potřebují crossover jen pro lepší pocit z vyššího posazení za volantem a dobrého manévrování ve městě, takže pohon všech kol, který znamená 50 tisíc korun navíc, má své opodstatnění jen pro ty, kdo ho skutečně dokážou využít.
Od svého aliančního příbuzného se Kadjar výrazně odlišuje ovládáním přes rozhraní R-Link 2 s dotykovým displejem. Nastavíte si na něm navigaci i média, telefon, používané aplikace a bezpečnostní asistenty. Těch je tu rovněž hodně – nouzové brzdění v rychlostech od 30 do 140 km/h, sledování jízdy v pruhu i mrtvého úhlu, parkovací asistent podélný i příčný se zadní parkovací kamerou, čtení dopravních značek a signalizace překročení povolené rychlosti.
Renault Kadjar si můžete pořídit od 464 900 Kč s benzínovým motorem o výkonu 130 koní. Dieselové motorizace začínají na 544 900 Kč, s motorem dCi 130 4×4 pak stojí nejméně 634 900 korun, tento konkrétní vůz v nejvyšší výbavě Bose pak stojí 749 900 korun, s příplatkovou výbavou se cena dostala na 845 900 Kč.
Testovaný model:
motor: vznětový čtyřválec 1598 cm3
výkon: 96 kW/130 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 320 Nm při 1750 ot./min.
rozměry: délka 4449 mm, šířka 2058 mm (vč. zrcátek), výška 1607 mm
rozvor náprav: 2646 mm