Mazda vsadila stejně jako v minulých letech na úspěšné koně – chytlavý design, který se ve firemním jazyce značky nazývá Kodo, a na technologii SkyActiv. Obojí už zdárně předvedla u Mazdy6 nebo u Mazdy3. Obliba obou těchto modelů u nás je zřejmá a rovněž výsledky v různých anketách potvrzují, že se nám moderní Mazdy líbí. Otázka je, jak se podařilo obojí vtělit do nejmenšího modelu Mazda2.
Každý, kdo se o auta alespoň trochu zajímá, ví, že japonská automobilka pluje už hezkých pár let proti hlavnímu automobilovému proudu. Zatímco evropské značky se předhánějí v počtu turbodmychadel a přeplňované motory úřadují už i v supersportech, Mazda zůstává věrná konvenčním atmosférickým motorům. Designem ale míří vpřed mílovými kroky.
Styl Kodo nadělil nové Dvojce sebevědomý postoj a viditelné svaly. Líbivý vzhled jí jistě přinese stejné sympatie jako větším sourozencům. Na délku se vůz prodloužil o 140 mm oproti předchůdci, a to na celkových 3920 mm. Šířka zůstala stejná, výška se snížila o 2 centimetry. Rozvor se přitom protáhl o 80 mm. Kratší převisy a větší kola ještě zdůrazňují široké rozkročení vozu. Dravčí tvary světlometů, trojúhelníková přední maska a ostré linie předního nárazníku umocňuje fialová barva laku karoserie, v níž jsme si vůz k testu vyžádali.
Předpokládáme totiž, že tento vůz budou mít v oblibě ženy, které na vzhled pochopitelně hodně dají, a tato barevná varianta v kombinaci s výrazným interiérem může být potenciálním favoritem. Interiér je prostornější vpředu i vzadu – do šířky je tu o 12 mm více místa pro ramena, mezi řidičem a spolujezdcem je mezera širší o 20 mm. Sedadlo řidiče můžete posunout v rozmezí 260 mm, volant nastavíte výškově i podélně. Zavazadlový prostor má objem 280 l. Přístrojová deska je orientována na řidiče, středový panel neplýtvá zbytečnými tlačítky. V přístrojovém štítu je uprostřed umístěn jeden kruhový číselník s velkým stínícím tubusem, po stranách se zobrazují další údaje na informativních displejích. Celkový dojem se dá shrnout stručně – velmi pěkné, působivé a přehledné. Jediná výtka by mohla směřovat k pohodlí sedadel, která nejsou ideální na delší cesty.
Vůz má nejen nejvyšší výbavu, ale také nejvýkonnější motor. Auto velikosti Mazdy2 žene jeho 115 koní jako vítr, počítejte ale s tím, že jeho ryčný zvuk, který zejména při vyšších rychlostech proniká do kabiny snad až příliš, vás nemusí pořád bavit. Při klidné jízdě je mnohem tišší, ale na dálničním limitu už o něm budete opravdu hodně vědět. Šestistupňová převodovka v kulise občas trochu drhne a někdy vás překvapí trochu prudkou reakcí při přeřazení, takže pokud si chce toto auto pořídit křehká žena na pojíždění po městě, stála by za úvahu méně výkonná varianta této jednotky.
O bezpečnost se řidiči malých aut rovněž zajímají a tady Mazda nezůstává konkurenci nic dlužna. Můžete mít sledování mrtvého úhlu, který funguje od rychlosti 30 km/h a monitoruje prostor v souběžných pruzích do 45 m a v mrtvém úhlu do 7 m. Rovněž je k dispozici systém preventivního brzdění v rychlostech 4 – 30 km/h, který monitoruje prostor do vzdálenosti 6 m před vozidlem. Při rychlosti do 20 km/h dokáže sám zabránit kolizi, což se hodí ve městě nebo při jízdě v koloně.
Cena Mazdy2 začíná na 274 900 Kč, a to s motorem o výkonu 75 koní v základní výbavě. Nejvýkonnější benzín stojí nejméně 473 400 Kč a je důležité zmínit, že je k dispozici jen v nejvyšší ze sedmi výbav – Revolution TOP.
Testovaný model:
motor: zážehový čtyřválec 1496 cm3
výkon: 85 kW/115 k při 6000 ot./min.
točivý moment: 148 Nm při 4000 ot./min.
rozměry: délka 4060 mm, šířka 1695 mm, výška 1495 mm
rozvor náprav: 2570 mm