První generaci modelu Sorento představila Kia v roce 2002. Tehdejší model s pevným rámem si získal velkou oblibu a následovala v roce 2009 druhá generace, která již měla samonosnou karoserii. V té době ovšem měla velkého soupeře ve vlastních řadách – model Sportage, jenž svým designem neobyčejně zaujal. Současná třetí generace si pro své entrée připravila nejen vyspělé technologie, ale také vysokou úroveň komfortu. Rozhodli jsme se proto otestovat nejprve luxusní výbavu Premium.
Exteriér nového modelu se nezměnil nijak zásadně, zato vůz znatelně narostl do délky. Z původních 4685 mm nyní měří na délku 4780 mm. Designéři jeho současný vzhled pojmenovali jako Streetwolf a svůj podíl na něm mají nejen korejské, ale také německé a kalifornské studio. Mřížka chladiče má stále tvar tygřího nosu, zdobí ji ale 3D rastr a je více vzpřímená. Do předního nárazníku jsou po stranách integrovány robustní mlhovky, světlomety jsou protaženy do boků. Poměrně decentní plasty na bocích signalizují větší příklon k městské eleganci než k zabláceným off-roadovým tratím. Na zádi nenajdete ozdobnou lištu, která obvykle překrývá přechod mezi dvěma díly. V tomto případě přišla ke slovu technologie neviditelného svařování.
Sorento stojí na delším rozvoru – protáhl se o 8 cm na 2780 mm. Interiér může mít pěti nebo sedmimístné provedení, třetí řada sedadel se dá sklopit do podlahy. Zavazadlový prostor narostl na 605 litrů (resp. 660 litrů v 5 místném provedení) z původních 515, pokud využijete i třetí řadu sedadel, zůstane vám 142 litrů. Velmi pohodlná jsou sedadla, u výbavy Premium s koženým čalouněním, pro řidiče je k dispozici nastavení v deseti směrech. Přední i zadní sedadla jsou vyhřívaná, pro řidiče i spolujezdce navíc ventilovaná. Nejvyšší výbava nabídne také možnost uložit nastavení sedadel a zpětných zrcátek do paměti.
Moderně řešený kokpit nabízí dvě verze – mezi kruhovými ukazateli může být umístěn buď černobílý displej, nebo velký barevný sedmipalcový displej s digitálním tachometrem. Další novinkou jsou silnější izolace a další úpravy pro snížení hlučnosti a vibrací v kabině. Výsledek je opravdu dobrý, i při dálniční rychlosti je zvukový komfort znatelně lepší. Středový panel je ergonomicky dobře poskládaný, tlačítek je trochu víc, ale to lze přičíst na vrub vyhřívaným a ventilovaných sedadlům.
Na českém trhu je Sorento k dostání jen s jediným motorem, a to přeplňovaným dieselovým čtyřválcem 2,2 l, který poskytuje výkon 200 koní. Testované auto mělo šestistupňový automat, který nenabízí ruční řazení pádly, ale manuální režim ovládaný řadicí pákou. Nebyl s ním ale žádný problém, rovněž motor se projevoval svižně a táhl dvoutunové Sorento poměrně lehce i nad dálničním limitem. Měl by chuť i na rychlost vyšší než 150 – 160 km/h, potom se už ale projeví menší komfort podvozku.
V nabídce je výhradně model se stálým pohonem všech kol Dynamax s funkcí 4WD Lock, která zamyká poměr točivého momentu v poměru 50:50, a funguje do rychlosti 40 km/h. Můžete také volit ze tří jízdních režimů – pro běžnou jízdu Normal, pro mimořádně úsporný provoz Eco a pro dynamičtější jízdu s tužším řízením režim Sport. Tuto možnost máte ve verzích s automatickou převodovkou a systémem Drive Mode Select. Během testování jsme zaznamenali trochu vyšší spotřebu, než jsme čekali, a to 8,5 l/100 km při zatížení pouze řidičem a snaze o eko jízdu, a 9,5 l/100 km při plném obsazení pěti sedadel.
V nové generaci vybavila Kia Sorento řadou sofistikovaných asistenčních systémů jako je monitoring mrtvého úhlu nebo parkovací kamera, adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v koloně, radary pro vyjíždění z parkovacího místa, snímací kamera pro čtení dopravních značek, asistent pro jízdu v pruhu, a také kompletní komunikaci v češtině.
Kia Sorento stojí v základní výbavě 949 980 Kč, v nejvyšší výbavě Premium s automatickou převodovkou zaplatíte 1 179 980 korun.
Testovaný model:
motor: vznětový čtyřválec 2199 cm3
výkon: 147 kW/200 k při 3800 ot./min.
točivý moment: 440 Nm při 1750 – 2750 ot./min.
rozměry: délka 4780 mm, šířka 1890 mm, výška 1685 mm
rozvor náprav: 2780 mm