Historie modelu Espace začala v 80. letech, kdy jej vyvinula britská divize Chrysleru. Měl být v portfoliu značky Talbot, nakonec jej pod názvem Espace uvedl v roce 1984 Renault. Velké rodinné MPV bylo úspěšné – prodalo se 1,3 milionů kusů. Současná generace však dala vale krabicovitým tvarům a posunula se mnohem víc směrem k SUV.
V roce 1984 měřil pouhých 4,25 m a přesto se do něj vešlo sedm sedadel. Dnes má na délku 4857 mm, tedy stejně jako předchozí model. V roce 1991 přišla druhá generace, prodloužení na 4,43 m a benzínový šestiválec s výkonem 153 koní. V nabídce byla i verze Quadra se stálým pohonem všech kol. Ten už dnes v Espacu nenajdete. Třetí generace byla uvedena v roce 1996, měřila na délku 4,52 a dlouhá verze 4,79 m. Bylo také použito pneumatické odpružení. Rok 2002 znamenal uvedení čtvrté generace a mimo jiné ocelovo-hliníkovou karoserii. Čtvrtá verze této generace se ale úplně odpoutala od dosavadního stylu jednoprostorového vozu a vydala se cestou crossoveru.
Nepřehlédnutelná je změna výšky – Espace se odlepil od země díky větším kolům i zvýšenému podvozku. Boky získaly mnohem výraznější obrysy zásluhou velkých blatníků i podběhů. Větší zešikmení čelního skla i nízká aerodynamická linie střechy zase přiblížily tvary crossoveru. Řidič pak ocení vyšší posazení za volantem a díky tomu i lepší rozhled.
Změna designu je nepřehlédnutelná. Příď má výraznou chromovanou mřížku chladiče a světlomety jsou LED diodové. Profil zvýrazňují chromované lišty kolem oken a tvar zadního okénka, který kopíruje linii zadních svítilen. Pro lepší pocit v interiéru má Espace ve standardu velké panoramatické okno a nad předními sedadly skleněnou střechu, která může být za příplatek otevírací.
Prostornost v pěti i sedmimístném provedení je pozoruhodná. Espace má ale pro to dobrý důvod – rozvor narostl citelně, a to na výsledných 2884 mm. Variabilita vnitřního uspořádání odpovídá rodinnému využití – obě zadní řady se dají sklápět do vodorovné polohy a získáte rovnou podlahu, sklopit se dá i prostřední sedadlo v druhé řadě a otvorem protáhnout delší převážený předmět.
Interiér prodělal změnu přímo revoluční. Palubní desce dominuje velký displej postavený na výšku, čímž vyvolává dojem tabletu umístěného na středovém panelu. Výsledný vzhled trochu snižují použité materiály, které místy působí levnějším dojmem. Středový tunel se příkladným způsobem zjednodušil, je tu jen řadicí páka, otočný volič režimů, tlačítko elektrické parkovací brzdy a ovládání tempomatu. V přístrojovém štítu jsou digitální ciferníky, které jsou dobře čitelné, údaje o jízdě můžete promítat na head-up displej, který ale nebyl součástí výbavy testovaného vozu.
Místa na zadních sedadlech je víc než dost, jsou zde tři samostatná sedadla a na každé můžete umístit dětskou autosedačku. Zavazadlový prostor může pojmout 680 – 785 litrů v pětimístném uspořádání, při sedmimístném je to 247 litrů.
Platformu CMF, na níž je Espace postaven, bude sdílet rovněž s dalšími vozy jak pod značkou Renault např. Kadjar, tak pod aliančním Nissanem – Qashqai, X-Trail a Pulsar. Pohon všech kol ale pro Espace plánován není. Pro lepší průjezd zatáčkami má přispět systém 4Control, který podle rychlosti jízdy ovlivňuje rychlost natáčení zadních kol. Novinkou je pak systém Multi-Sense, který slibuje přizpůsobení stylu jízdy konkrétního řidiče.
K testu přijel vůz se základním dieselem, který poskytuje výkon 130 koní a točivý moment 320 Nm. Zpočátku to vypadalo, že tento motor nebude pro tak velký vůz ideální, nakonec se ale při jízdě po dálnici choval Espace docela svižně, když pominete lehké zadýchávání v kopcích. Velmi zajímavá je spotřeba, která v této motorizaci činí v kombinovaném provozu (podle údajů výrobce) 4,5 l/100 km. Nám se podařilo dosáhnout spotřeby 5,9 l, i to je ale výsledek více než dobrý. Můžete využít eko režim, který ještě sníží spotřebu, počítejte ale s tím, že vám ekologický manažer občas zasáhne do nastavení vozu – například vypne klimatizaci nebo sníží její výkon. Šestistupňový manuál řadí bez odmlouvání, dráhy jsou v kulise přesné a poměrně rychle najdete společnou řeč.
Co se týče ovládání a jízdního projevu, překvapila především dobrá manévrovatelnost vzhledem k délce vozu. V podzemních garážích zajedete do parkovacího místa poměrně snadno a pomáhají vám i senzory po celém obvodu vozu. Můžete si nastavit i jejich hlasitost, protože zasahují poměrně často a časem vám jejich intenzita může vadit.
Můžete si připlatit za vyspělé asistenční systémy, jako varování před opuštěním jízdního pruhu, adaptivní tempomat, automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání dopravního značení, upozornění na překročení povolené rychlosti, sledování mrtvého úhlu, varování před srážkou nebo aktivní nouzové brzdění. Můžete mít například i aktivní parkovací asistent nebo elektrické ovládání pátých dveří.
Základní cena Renaultu Espace je 769 000 Kč, a to s motorem Energy dCi 130, tedy s námi testovanou pohonnou jednotkou. Další možností je výkonnější diesel (160 koní) nebo benzínový TCe 200 EDC s výkonem 200 koní. V obou případech už ale musíte volit vyšší stupeň výbavy Zen nebo Initiale Paris.
Testovaný model:
motor: vznětový čtyřválec 1598 cm3
výkon: 96 kW/130 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 320 Nm při 1750 ot./min.
rozměry: délka 4857 mm, šířka 1888 mm, výška 1677 mm
rozvor náprav: 2884 mm