Jak si vysvětlit zařazení hybridního modelu do nabídky značky, která je pověstná terénními obry, kteří mají rozměrnou karoserii a dokážou šplhat do kopců a brodit se řekami? Vysvětlení není až tak nelogické. Evropské ekologické požadavky jsou čím dál přísnější, movití zákazníci se ale nechtějí vzdát mohutných motorů s impozantními výkony. Range Rover to řeší dieselovým agregátem kombinovaným s elektromotorem.
Můžete namítnout, že takový vůz dává málo smyslu. Vezměte ale v úvahu, že je třeba plnit emisní limity, snižovat spotřebu, a přitom vozu zachovat vlastnosti, pro které ho řidiči milují. Větším snižováním hmotnosti už to nepůjde, vždyť Range Rovery zhubly díky hliníkové karoserii tak, že by jim to každá hollywoodská hvězda mohla závidět. Ke slovu tedy přichází elektrická pomoc.
Systém hybridního pohonu u Range Roveru spojuje třílitrový vznětový šestiválec SDV6 řazený známým osmistupňovým automatem ZF, v němž je integrován elektromotor s výkonem 35 kW, jehož maximální točivý moment je 170 Nm. Akumulátor je lithium-iontový a včetně něj váží celý systém 120 kg. Během jízdy se energie v akumulátoru generuje prostřednictvím elektromotoru, rekuperace probíhá při brzdění. Jízda čistě na elektřinu je možná maximálně do rychlosti 48 km/h a ujedete až 1,6 km. Potom už nastupuje dieselový motor. Výsledek je snížení emisí až o 26 % na 169 g/km a nižší spotřeba, která se v kombinovaném cyklu udává 6,4 l/100 km.
Kombinovaný výkon hybridního pohonu je 340 koní a maximální točivý moment 700 Nm. Z nuly na stovku zrychlí za 6,9 s a maximálka je 218 km/h. Máte tedy k dispozici v podstatě podobné parametry, jako kdybyste měli pod kapotou osmiválec SDV8. S hybridní variantou se počítalo již při přípravě základního modelu, takže uložení baterií nijak neovlivnilo prostor v kabině či zavazadlovém prostoru. Jsou totiž umístěny pod podlahou v ochranném bor-ocelovém rámu. Nemusíte se vzdát ani rezervního kola.
Vzhledově skoro nepoznáte rozdíl, označení Hybrid je decentní a najdete je na předních dveřích, a to skoro úplně dole u spodního okraje a maličký je i štítek na zádi vlevo. V interiéru přítomnost elektromotoru také nepoznáte. Je tu známá, konkurencí jen těžko dostižitelná úroveň luxusu a komfortu, jaký dokáže současné SUV nabídnout. I když funkci hybridního pohonu přece jen zaregistrujete, a to na virtuálním přístrojovém štítu, kde se zobrazuje kruhový ukazatel se stavem nabití baterie a toku energie. Ale po pravdě řečeno, není celkem důvod si ho nějak všímat, čistě na elektřinu stejně jezdit nebudete, protože uváděný dojezd 1,6 km má význam, jedině když nechcete brzy ráno budit rodinu při odjezdu z domu. Výhoda hybridu by měla podle katalogových údajů znamenat úsporu přes dva litry nafty. Kombinovaná spotřeba by totiž měla být 6,4 l/100 km, zatímco osmiválcový diesel, který má stejné výkonové parametry, uvádí 8,7 litru. Nám se během redakčního testu vyšplhala spotřeba k 9,5 l/100 km. Ačkoliv parametr zrychlení z nuly na stovku je stejný jako u osmiválce, u hybridu se nástup točivého momentu zdá být díky elektromotoru někdy i rychlejší, jindy ale trochu váhá převodovka nebo motor, takže srovnání bez přesného měření je těžko možné.
Hybridní Range Rover se svých terénních vlastností nevzdal ani v nejmenším, což jsme ověřili na off-roadové trati a dokonce i zkušební plavbou. Maximální brodivost je 85 cm, a pokud váháte, máte k dispozici asistenční systém, který hloubku změří radarem. Pak už nepotřebujete nic než odvahu a nohu na plynu. Range Rover se noří do řeky stejně ochotně v konvenčním i hybridním provedení.
Jízdní vlastnosti jsou s hybridním pohonem stejné jako s konvenčním pohonem. Při komfortním nastavení podvozku je i při rychlé jízdě patrné lehké houpání, to je pro Range Rover typické, stejně jako menší náklony v zatáčce, kterých se u tak rozměrné karoserie těžko zbavíte.
Na českém trhu má hybrid jen malé opodstatnění, protože naše daňová úprava se spotřebou a emisemi nezabývá. Dieselový osmiválec je potom pro zákazníka zajímavější, protože má výrazně nižší cenu. Range Rover Hybrid začíná v ceníku na 3 574 824 Kč. Základní cena testované výbavy Autobiographie je 3 724 259 korun, s příplatky pak celková cena činila 3 925 724 Kč.
Testovaný model:
motor: vznětový šestiválec 2993 cm3
výkon: komb. 250 kW/340 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 700 Nm při 1500 – 3000 ot./min.
rozměry: délka 4999 mm, šířka 1983 mm, výška 1835 mm
rozvor náprav: 2922 mm