Automatická převodovka Lineartronic je u Foresteru letos nově k dispozici s dieselovým Boxerem. Subaru používá výhradně bezestupňovou převodovku CVT již několik let, její zařazení do nabídky dieselového Foresteru bylo tudíž předmětem zkoumání našeho redakčního testu.
Forester je stálicí v nabídce japonské značky Subaru. Modelový rok 2015 přinesl kromě zmíněného spojení naftového motoru s automatem také drobnější změnu designu, která ovšem významně ovlivňuje vzhled vozu. Klasická anténa se přestěhovala do malé žraločí ploutve na střechu, což dodává Foresteru mnohem modernější vzhled. Jinak zůstává oblíbený „lesník“ stejný. Na přídi i na zádi dominují velké plastové ochranné lemy, z profilu se zadní část lehce zvedá a nad zadním oknem, které je pěkně velké a poskytuje dobrý výhled, určuje tvar siluety velký střešní spoiler.
V interiéru přibyly metalické dekorace a černé obložení některých ovladačů. Rozvržení palubní desky je shodné s předchozím modelovým rokem, což znamená, že ovladače jsou umístěny na středovém panelu ve vertikálním uspořádání, velký klenutý přístrojový štít dobře zastiňuje dva kruhové ukazatele s obdélníkovým displejem uprostřed. Trochu cviku si vyžádá orientace v displejích. Kromě toho v přístrojovém štítu je tu velký displej na středovém panelu, který zobrazuje multimédia a navigační systém, na vrcholku pak najdete další displej, na němž si přečtete údaje o jízdě, venkovní teplotě a jsou tu i digitální hodiny. Ze středové konzoly nezmizela páka ruční brzdy, jak tomu občas při zařazení automatické převodovky bývá, když místo mechanické brzdy nastupuje elektrická.
Jednou z tradičně skvělých vlastností Foresteru je dokonalý výhled všemi směry. Zvýšená poloha za volantem se na něm podílí stejnou měrou jako tvary karoserie s velkými okny. Parkování usnadní couvací kamera, proporce Foresteru jsou ale přívětivé i ve stísněných podzemních garážích a manévrování s ním je skutečně snadné. Pohodlná sedadla obdivuhodně pozitivně působí na bolavá záda, mají ale jen minimální boční vedení. Zavazadelník pojme dostačujících 488 litrů.
Hlavní novinka se ale odehrála pod kapotou, pojďme se tedy podrobněji podívat na dieselový motor s automatickou převodovkou. Dosud se převodovka Lineartronic spojovala pouze s benzínovými motory, protože vysoký točivý moment naftových jednotek nevyhovuje řetězu a variátorům převodovky. Proto na ní museli konstruktéři udělat řadu úprav. Poprvé se takto upravená převodovka objevila v jiném modelu Subaru – Outbacku a letos přišla řada i na Forester. Především bylo zapotřebí vyztužit skříň převodovky, lamelový řetěz upravit pro přenos vysokého točivého momentu a použít nový kapalinový měnič. Další úpravy se týkaly oleje a snížení vnitřního tření.
Převodovka Lineartronic má režim manuálního řazení sedmi převodových stupňů. Při silnějším sešlápnutí plynu se bezestupňová převodovka přenastaví na stupňovité řazení. Nastavení převodovky umožňuje i hladké stoupání do kopce nebo sjíždění strmého svahu. Pro obojí je s Foresterem příležitostí víc než dost.
Také motor se pro modelový rok 2015 dočkal změn. Týkají se především snížení vibrací a samozřejmě i snížení spotřeby paliva. Úpravy mnoha částí pomohly ke snížení hmotnosti motoru, snížilo se tření a systém recirkulace výfukových plynů je nyní efektivnější. Není bez zajímavosti, že všechny motory aktuálně používané ve Foresteru MY 2015 plní normu Euro 6.
Při testu se motor projevil velice kultivovaně a na diesel překvapivě tiše, akceleruje poměrně svižně, někdy ale automatická převodovka při zrychlování trochu váhá. Přeřazování je velmi hladké, tato kombinace motoru a převodovky bude tedy pravděpodobně zajímavá hlavně pro řidiče, kteří dávají přednost komfortnější jízdě a nižší spotřebě. Redakční test prozradil spotřebu 8 l/100 km, což zhruba odpovídá městským parametrům, tabulkové údaje slibují kombinovanou spotřebu 6,1 l/100 km.
Forester si zákazníci kupují kromě plochého motoru typu Boxer také kvůli symetrickému pohonu AWD s aktivním rozdělováním hnací síly. Ten optimálně rozděluje točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy podle stylu jízdy a stavu povrchu. Monitoruje při tom údaje od snímačů stabilizačního systému – úhel natočení volantu, rychlost stáčení, boční zrychlení. Tužší karoserie se méně naklání, zadní tlumiče automaticky vyrovnávají světlou výšku.
Prozatím jsou na českém trhu vyhledávanější vozy s benzínovým motorem, jistě i kvůli ceně, která v případě modelu 2.0i s výkonem 150 koní činí 699 000 Kč. Testovaná kombinace dvoulitrového dieselu s převodovkou Lineartronic je v ceníku za 919 000 korun.
Testovaný model:
motor: vznětový čtyřválec 1998 cm3
výkon: 108 kW/147 k při 3600 ot./min.
točivý moment: 350 Nm při 1600 – 2400 ot./min.
rozměry: délka 4595 mm, šířka 1795 mm, výška 1735 mm
rozvor náprav: 2640 mm