Lexus RC F – atmosférický osmiválec v moderním pojetí

Nepřeplňovaný osmiválec aby člověk v dnešní době pohledal. Turbodmychadly svým motorům pomáhají i značky, které jsou synonymem pro motoristický sport. Přesto se nějaká ta supervýkonná „atmosféra“ čas od času objeví. Pokud je to ale u značky Lexus, proslulé používáním moderních technologií, začnete se tím víc zajímat, kolik „staré školy“ se v takovém autě skrývá.

SONY DSC

Vzhled sportovního kupé RC F, které je mimochodem jedním z nejvýkonnějších modelů v historii značky, je na první pohled futuristický – tady Lexus zůstává věrný svému modernímu designovému jazyku. Mohutná přední maska s vřetenovitou mřížkou skrývá masivní otvory pro přívod vzduchu k motoru, brzdám i chladičům oleje. Srdce motoristického nadšence rozbuší obrovské otvory v předních blatnících, které odvádějí teplo od brzd i motoru.

Tvary karoserie jsou vedeny snahou o co nejlepší aerodynamiku, proto tolik ostrých rohů na náraznících. Pomáhají totiž lepšímu proudění vzduchu kolem robustních boků. Aerodynamice pomáhá i řada dalších řešení – vložky s drážkami v podbězích kol, stabilizační žebra na dveřích, aktivní křídlo na hraně víka kufru (vysouvá se po překročení osmdesátky, jedete-li pod čtyřicet, zase se stáhne) a kryty na spodku auta. Ve výsledku má Lexus RC F dramatickou tvář i záď a celek je mimořádně působivý.

Interiér je podle očekávání zaměřen na řidiče, to se u sportovního kupé rozumí samo sebou. Použité materiály a kvalita zpracování by mohly být měřítkem pro nejluxusnější vozy, tady získává RC F maximální počet bodů. Ještě než se podíváme na přístrojovou desku, zmíním skvěle tvarovaná sportovní sedadla. Masivní boční vedení a integrované opěrky hlavy perfektně podrží ramena, záda i nohy, za pozornost stojí také speciální čalounění, které evokuje vzhled elastického sportovního oblečení. Správnou polohu tu najdete hravě a můžete si ji uložit do paměti.

Pro přístrojovou desku hledali konstruktéři inspiraci u závodního supersportu LFA a také v letadlovém kokpitu, což patří k dnešním módním trendům. Široká kaplička přístrojů zobrazuje velké množství informací – v jejím středu je velký otáčkoměr, který mění vzhled podle nastaveného režimu, a najdete tu mimo jiné údaje o vektorování točivého momentu, funkci diferenciálu, kterou používá jen několik málo automobilových značek. Kromě toho se dozvíte třeba hodnotu bočního zrychlení, teplotu oleje a chladicí kapaliny, jsou tu třeba i stopky. Ovládání tlačítek a touchpadu není úplně intuitivní, rozmístění je ale dobré, a tak to chce jen trochu zvyku, aby váš Lexus RC F poslouchal na slovo. Právě tady je nejvíc zřejmé, že v RC F se snoubí konvenční pojetí pohonného ústrojí s moderními technologiemi.

Místo na zadních sedadlech jistě není parametr, který vede kroky zákazníka při výběru sportovního kupé, je ale fakt, že cestující v druhé řadě si moc nepohoví, protože ačkoliv jsou sedadla velice pohodlná, nebudou mít moc prostoru pro nohy. Zavazadelník naproti tomu působí dost prostorně, udávaný objem je 366 litrů.

Pětilitrový osmiválec pod kapotou je dosud nejvýkonnějším motorem, který kdy Lexus do sériového vozu použil. Jeho nevyšší výkon 477 koní vrcholí při úžasných 7100 otáčkách, limit je na 7300. Točivý moment 530 Nm je k dispozici od 4800 do 5600 otáček. Maximální rychlost je omezena na 270 km/h, což je trochu víc než obligátních 250, akceleruje z nuly na stovku za 4,5 sekundy. Jeho sytému akustickému projevu pomáhá systém Active Sound Control, ale to pouze v případě, že nastavíte jízdní režim Sport S+. Tato zvuková kulisa se mění v závislosti na otáčkách a přibližuje zvuk RC F projevu supersportu LFA. Řazení sportovní osmistupňovou převodovkou umožní takřka lineární odezvu na plyn, záleží ale na tom, jaký zvolíte jízdní režim. V Eco módu logicky jedete na spotřebu, takže odezva motoru je utlumena, v Normalu se projíždíte celkem svižně, ale komfortně. Pro dynamickou jízdu volíte Sport S nebo Sport S+, který ovlivňuje nejen akceleraci a rychlost a styl řazení, ale také nastavení elektrického posilovače řízení. Diferenciál s vektorováním točivého momentu můžete nastavit ve třech režimech, standardní, pro vyváženou jízdu, Slalom pro ostré projíždění zatáček a Track pro okruhovou jízdu, kdy je hlavní prioritou rychlost. Možnosti nastavení přímo svádějí k tomu, abyste si s autem pohrávali a zkoušeli jeho limity, takže nepřekvapila spotřeba během testu 13 l/100 km, při kombinované jízdě ale tabulky slibují 10,8 litrů.

RC F je klasické sportovní kupé s motorem uloženým vpředu a pohonem zadních kol, na přední nápravě je dvojitý lichoběžník a na zadní víceprvek. Pokud se chcete vymanit z bezpečné kontroly trakce, kterou zajišťuje elektronika, musíte úplně vypnout systém VDIM. Potom možná zjistíte, že záď je trochu těžká na nějaké nevinné hrátky. Záleží ale jen na vás, do jaké míry chcete zjišťovat limity tohoto řidičsky velmi zajímavého auta. Brzdy Brembo s velkými odvětrávanými kotouči (používají drážky místo vrtání) mají dvoustupňový posilovač a pro optimalizaci brzdné síly používá Lexus senzor svislého zrychlení.

Mnohem méně pozornosti bude nejspíš zákazník věnovat bezpečnostním systémům, i tady ale nabízí Lexus to nejlepší, stejně jako v oblasti multimédií, kde příplatkový systém Mark Levinson nachází jen málo konkurentů.

Cena základního modelu ve výbavě Executive začíná na 2 145 000 Kč, nejvyšší výbava Carbon se vyšplhá na 2 415 000 korun.

Testovaný model:

motor:  zážehový osmiválec 4969 cm3

výkon:  351 kW/477 k při 7100 ot./min.

točivý moment:  530 Nm při 4800 – 5600 ot./min.

rozměry:  délka 4705 mm, šířka 1845 mm, výška 1390 mm

rozvor náprav: 2730 mm

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru