Značku BMW léta provází pověst sportovních vozů s pohonem zadních kol a špičkovými výkonnými motory. Čím dál častěji ale zabrousí do zcela jiných sfér. Zákazníky už si získala řadou X s pohonem 4×4, úspěšně laškuje i s elektrickým a hybridním pohonem. Tentokrát se ale automobilka vydala opravdu nečekaným směrem.
Velkoprostorové vozy u prémiových značek moc často nenajdete. Karoserie rodinných aut nebývají designovým výkřikem a jízdní vlastnosti ovlivňuje někdy až přílišná snaha o úsporu paliva či pohodlí na zadních sedadlech. Každému fanouškovi značky BMW tak jistě zatrne při pomyšlení na MPV s pohonem přední nápravy, které značka uvedla v rámci řady 2 pod názvem Active Tourer.
Zrovna tito příznivci ale mohou zůstat v klidu. Na ně automobilka novým modelem dozajista necílí. Do showroomů by se měly začít hrnout rodiny s dětmi, pro něž je cestování zábavou a navíc chtějí kvalitu a dobrou image. Tu jim Active Tourer rozhodně poskytne. Design nezapře mnichovský původ, na přídi reprezentovaný ledvinkami a kruhovými světlomety, kterým nechybí ostré horní a dolní zploštění charakteristické pro současné modely značky. Fotogenický vzhled neztrácí švih ani z profilu, i když tady už je zřejmé, že auto patří do rodiny MPV. Svažující se střecha s typickým obloukem je zakončena decentním spoilerem, v němž je uložen stěrač zadního okna.
Ačkoliv stojí na rozvoru 2670 mm, který slibuje prostorný interiér, ostatními rozměry se řadí mezi kompaktní vozy. Délka je 4342 mm, šířka 1800 mm a výška 1555 mm. Nastupování je i přes zvýšený podvozek pohodlné, z vyvýšeného sedadla má řidič dobrý rozhled. Cestující na zadních sedadlech se posadí rovněž komfortně, místa na nohy i hlavu je dostatek. Zavazadelník naproti tomu nabídne spíše skromnější prostor o objemu 468 litrů. Zlatým hřebem jsou výborné sedačky, které nejen že mají výrazné, elektricky nastavitelné boční vedení, ale jsou současně i pohodlné a pro dlouhé cesty disponují na místě řidiče i spolujezdce výsuvným sedákem, jehož délku si můžete upravit tak, aby vám dokonale podpíral nohy a neměli jste nadměrně zatížené zádové svaly. Tato sedadla dostanete ve standardu v provedení Sport Line. Tato novinka, totiž rozdělení do tří výbavových linií, není u BMW obvyklá, vzhledem k zaměření cílové skupiny zákazníky je ale určitě praktické pro snazší orientaci v ceníku.
V interiéru je to čistokrevné BMW, a to včetně orientace na řidiče a luxusních materiálů i zpracování. Tady má možná Active Tourer trochu náskok před svým hlavním konkurentem, kterým je mezi prémiovými vozy Mercedes-Benz třídy B. Kruhový ovladač systému iDrive je umístěn na středové konzole, ovládání multimédií se zobrazuje na velkém displeji na přístrojové desce.
V testu jsme měli dvoulitrový diesel s výkonem 150 koní, který se vyznačuje velmi kultivovaným a tichým chodem. Jedná se o první z nové řady úsporných motorů, který je velmi úsporný. Během testu jsme s ním dosáhli spotřeby od 5,9 do 6,5 l/100 km. Akcelerace sice srdce sportovce nerozbuší, i přesto je ale motor velice svižný a zejména ve vyšších rychlostech běží velmi lehce, ochotně zrychluje a libuje si i za dálničním limitem. Řazení zajišťuje šestistupňová manuální převodovka, která je přesná, i když jde ztuha a zejména při řazení jedničky klade trochu odpor.
Podvozek bude možná vyvolávat rozpaky u skalních příznivců zadokolek, typický zákazník pro toto luxusní MPV bude ale spokojen. Byl vyvinut od základu pro využití u vozu s pohonem předních kol, patrná je ovšem snaha o zachování sportovních vlastností příznačných pro BMW. Kombinace širokého rozchodu kol, nízko položeného těžiště a karoserie s vysokou torzní tuhostí je prvním předpokladem úspěchu. Na přední poháněné nápravě jsou použita příčná ramena a svislé pružicí vzpěry, zadní náprava je víceprvková, odpružení je pak odladěno pro komfortní jízdu, která ale neztrácí dynamiku. V zatáčkách se sice úplně nevyhnete náklonům vyšší karoserie, průjezd je ale přesný a jistý. Active Tourer ale není okreskový sprinter, takže na něm jeho uživatelé ocení především dobrou jízdní stabilitu a ochotné držení směru při dálniční jízdě.
Každý správný rodinný vůz má být také bezpečný a v tomto směru rovněž nic nechybí. Head-up displej není v této kategorii vozů běžný, Active Tourer jej ale může mít, stejně jako zadní parkovací kameru, adaptivní tempomat a asistent pro jízdu v koloně, systém varující před opuštěním jízdního pruhu nebo inteligentní parkovací asistent. K dispozici je také služba BMW ConnectedDrive, která funguje i v češtině.
BMW 2 Active Tourer začíná s cenou na 644 800 Kč, a to v motorizaci 218i, tedy se zážehovým motorem 1,5 l o výkonu 136 koní. V ceníku najdete model rozdělen do celkem pěti výbavových provedení, základní je sériové provedení, další stupně jsou pak Advantage, Sport Line, Luxury Line a M Sport. Cena se tak může vyšplhat až k ceně 1 068 600 korun za M Sport s dvoulitrovým dieselem o výkonu 190 koní a s pohonem všech kol xDrive.
Testovaný model:
motor: vznětový čtyřválec 1995 cm3
výkon: 110 kW/150 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 330 Nm při 1750 – 2250 ot./min.
rozměry: délka 4342 mm, šířka 1800 mm, výška 1586 mm
rozvor náprav: 2670 mm